söndag 11 december 2011

Tänder det tredje ljuset

Julen närmar sig med stormsteg och jag har nog aldrig tidigare längtat så efter ledighet och egen tid. Om en dryg vecka sitter jag på planet till Malta, ljuset och värmen. Jag har redan kontaktat min LYS på Malta om jag skulle behöva något garnrelaterat. Just garn är inte Maltas starka sida dock.


Garnet till min Mymletröja

Jag har bara stickat klappar till mina gudbarn och under veckan har jag knåpat ihop ett par raggsockor som jag ska ge min vän C med en önskan om en jul i medveten närvaro. Brorsbarnen och de andra får köpta klappar. Men jag behöver en jul och resestickning och jag har en massa rött garn som jag handlade för några år sen för en särskild kofta men så funkade det inte. Så för en vecka sen satte jag mig och sökte igenom ravelry och där var den, en tröja/tunika inspirerad av Tove Janssons mumindalen, kallad Mymle tröja, gjord för mitt garn och och den mängd jag har. Vips ett nytt projekt! Tröjan stickas uppifrån och ned, minimalt med montering och bara räta och aviga maskor och en massa utökningar. Utmaningen blir att läsa ett mönster på danska men det fick jag ju öva på förra veckan i workshoppen på länshemslöjden så det ska nog gå bra. Jag har inte hunnit så långta att den gör sig på bild men här kan den som vill se hur den ska bli:



2 kommentarer:

  1. Spännande med en Mymletröja! Den måste jag också kolla på. Ha det så skönt på din resa och God Jul!

    SvaraRadera
  2. Trodde jag hade koll på varenda stickblogg i sverige, men så fel jag hade! Hittade precis din blogg och blev överförtjust, du stickar lite som jag själv, mycket historiskt, fast mycket snabbare... jag kommer att komma tillbaka och kolla vad som händer!

    SvaraRadera