söndag 5 februari 2012

Surdegar

Jag älskar söndagar! Denna söndag har ägnats åt att baka två olika sorters surdegsbröd, ett med frukt och nötter och ett mestadels råg. Recepten kommer från Rosendals bok om bröd och marmelad. Jag har inte bakat bröd på månader men min lilla surdeg hade överlevt i kylen. Mellan jäsningarna vispade jag ihop en kardemumma kaka. Jag har också stickat idag, en Freja vante är klar och mudden till vante #2. Under dagen har jag funderat på varför jag känner motstånd till att sy i knappar i två sen länge färdiga koftor. Undrar vad motståndet beror på. Bestämmer att det ska vara klart innan dagens slut! Det har varit en bra helg. Igår fick jag uppvakta en av mina fina stick kamrater på födelsedagen. Stickning är en så bra hobby på många sätt, både social och något jag sysselsätter mig med när jag är ensam.

2 kommentarer:

  1. Åh så trevligt! Kan nästan gissa vem du uppvaktade ;) Undrar om mina surdegar har överlevt ett helt år i kylen - utan tillsyn. Antar att det är dags att slänga dem och börja om eller bara ge upp. Men jag vill ju inte ge upp! Du ger mig hopp. Kommer att ta nya tag - vilken dag/vilket år som helst!

    SvaraRadera
  2. Måste vara för att det är urtrist att sy i just knappar. Jag känner igen mig i det där motståndet! Hoppas du fick det gjort :) Finfin vante!

    SvaraRadera