lördag 6 augusti 2011

Stickutflykter

Sverige i sommartid är helt enkelt bäst så jag har haft hemmasemester. Jag har gjort några utflykter och hälsat på stickvänner eller haft sällskap av stickvänner och lärt känna nya stickvänner.



En av mina stickresor gick till Uppsala och stickvännen Anna. Vi besökte Bror Hjorts hus där en utställning med Karl Axel Pehrsons måler visades. Härliga, lite mindre, föreställande, naturalistiska målningar med helt påhittade motiv med fantasifigurer, insekter och växter. Vill du se en Åsnekyckling, Tornpaddor och Dödskallevindor så håller utställningen på till 4 september. Mest känd är han nog för att ha designat gulbaggen. Garnspan blev det också tid för! Yll och tyll är en trevlig butik. Det blev garn till en lite fjäderlätt mössa (som jag döpte till puder pga färgen) som fick bli resestickning på mina två ytterligare stickresor och en härva av ett underbart jeansblått garn från färgkraft som kommer bli en sjal. Vi åt lunch i saluhallen och sen lagade Anna den bästa ceasarsalladen jag ätit denna sommar!


Ett par dagar senare bar det iväg till Ödeshög och Östergötlands ullspinneri där jag gick en workshop för Britt-Marie Christoffersson under två dagar. Vi bodde i den vackra Slöjdvillan och hade kurs i två dagar. Vi fick även en visning av spinneriet, möjlighet att handla garn (vilket jag gjorde, massa visjö till två koftor och pälsull till en sjal), åt gott och umgicks och stickade och fick massa inspiration. Det var oerhört generöst ordnat av spinneriet och jag hoppas kunna besöka dem igen. Kanske skulle man kunna hyra det fina huset med ett gäng sticktokar och ha retreat? Jag träffade flera nya stickvänner som jag hoppas få nöjet att träffa igen.

















Väl hemma var det dax för nästa utflykt och denna gång med båt till Vaxholm med vännen Charlotte. Inte så mycket stickat men god lunch på Melanders och fika i en vacker villaträdgård med dignande kakfat och hungriga måsar, frisk luft och lite shopping. Båten tog oss åter till Stockholm på kvällen. Då var det bara att fixa matsäck så var det dax för en stickresa till! Denna också med båt till lilla söta Mariefred. Vi var 9 stickerskor som bordade ångfartyget Mariefred. Mälaren låg spegelblank och solen sken. Gunilla hade bakat en fantastisk kaka och den skars upp redan när vi åkte under Västerbron. Väl framme gick vi till den söta butiken som ägs av Cornelia Hamilton. Det var mycket svårt att inte bli ruinerad men jag lyckades besinna mig och bara handla 4 nystan på rea så jag kommer vidare med ett restgarns projekt. Så fyra nystan Noro silk garden fick följa med hem. Men jag har fortfarande två garner på näthinnan som jag har svårt att släppa som låg på en hylla och vrålade till mig.....Vi fikade på Grafikens hus och sen tog jag båten hem med Catrine och vi fick en härlig kväll med sol, vind och god mat, ångbåtsbiff med lök.



Dagen efter var det frukost med två stickvänner (Catrine och Katarina) på Petit France. Vi åt deras härliga frukostpaket och satt och stickade hela förmiddagen. Efter det var min fjäderlätta mössa Puder klar. Min resestickning som varit med till Ödeshög, Mariefred, i väskan till Vaxholm och spisat fransk frulle. Kommer bli härligt att ta på sig den när kyla kommer och minnas alla härliga tillfällen jag stickat på den!


Med på resorna har också min Bjärbokofta varit och snart ska jag göra steekar för ärmhålen.


I morgon är det söndag och på måndag börjar jag arbeta igen. Den här semester har gått undan men det är väl så med tiden att den gårt fort när man har roligt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar